Subscribe

RSS Feed (xml)

Saturday, January 2, 2010

JADILAH GURU SEBENAR : KE SEKOLAH TIDAK JEMU

Setiap sesuatu di dunia ini mempunyai dua wajah; positif atau negatif; hitam atau putih; buruk atau baik; cemerlang atau kecundang; begitu juga sikap dan perlakuan kita sebagai guru-guru yang bukan sahaja profesional sifatnya malah menunjukkan ciri-ciri profesionaliti yang tinggi sepanjang masa.

Antara ciri-ciri membezakan antara guru yang profesional dengan guru yang tidak; rujuk senarai semak berikut, dan marilah kita menukar sikap, persepsi dan posisi kita agar menjadi lebih perkasa dan berwibawa dalam melaksanakan tugas mulia sebagai seorang guru.

Guru yang Profesional
Guru yang tidak Profesional
Mula kerja awal pagi
Mula kerja setelah loceng berbunyi
Sedia bergerak awal hari
Sudah pun letih di awal pagi
Mengurus dengan merancang
Mengurus dengan krisis
Ada perancangan & matlamat
Ada berbagai alasan
Berpakaian secara 'profesional'
Berpakaian selekeh
Guna waktu luang sebagai waktu
Guna waktu luang mengumpat dan mengeji 'kerja'
Suka ikuti latihan kerana berikan perkem bangan profesional
Komen tentang latihan dan pelik mengapa ianya perlu
Dalam mesyuarat mereka duduk di mana mereka boleh belajar
Dalam mesyuarat mereka duduk di tepi pintu
Cari perkara-perkara untuk dipuji
Cari perkara-perkara untuk dikomplen
Berusaha cari punca sesuatu tidak berjalan
Salahkan orang lain bila sesuatu tidak berjalan
Sedia buat keputusan dan selesai masalah
Bertanya "Apa patut saya buat?"
Lihat pentadbir sebagai rakan kongsi dalam pendidikan
Lihat pentadbir sebagai tempat melepaskan geram
Melanggan dan membaca jurnal profesional
Fikir jurnal profesional sebagai membazir kan wang sahaja
Mendapat penghormatan setiap hari
Merungut kerana tidak dapat penghormatan
Buat yang terbaik
Buat apa orang lain buat
Kembangsuburkan kerjaya mereka
Bimbang tentang kerja mereka


Sumber.

AZMI ABDULLAH.

2 comments:

Rose Awira said...

Setuju dengan pandangan Mr Azmi Abdullah mengenai Guru Sebenar dalam kalangan guru pada hari ini.

Guru Sebenar (GS)....must use and develop their knowledge and skills to make instructional decisions, engage children in learning, inspire curiosity and interest, and assess student progress.

GS must have 7 principles of highly collaborative professional development...example :

1. Establish a shared vision ( untuk apa visi dan misi sekolah diadakan...diterjemah, difahami dan disebarkan kepada semua warga sekolah)

2. Create community

3. Capitalize on similarities and differences

Rose Awira said...

The mediocre teacher tells.
The good teacher explains.
The superior teacher demonstrates.
The great teacher inspires.

Guru yang biasa memberitahu.
Guru yang baik memberi penjelasan.
guru yang bagus memberi tunjuk ajar.
Guru yang terbaik (cemerlang)memberi inspirasi.